Projek Pertanian dengan UPM

Salah satu inisiatif ekonomi Yayasan Arraudhah adalah projek pertanian yang kami lakukan dengan komuniti Pursat di Kemboja. Inisiatif ini telah dimulakan pada bulan Jun 2013 di mana rakan kongsi kami dari UPM telah membawa 30 pelajar dan pakar universiti untuk mendedahkan orang-orang di masyarakat dengan teknik dan teknologi terkini dalam pertanian.

Sebilangan latihan yang kami berikan adalah menghasilkan kompos dari sisa dapur, najis dan jerami. Selain itu, masyarakat juga diajar menanam sayur-sayuran seperti cili, kacang panjang, petola dan beberapa yang lain. Ini bertujuan untuk membantu masyarakat menjana pendapatan selain untuk penggunaan mereka sendiri. Aktiviti ini mendapat liputan khas di Buletin Utama, TV3 yang telah menyiarkan program ini pada bulan Jun 2013.

Menyusuli projek pertanian ini, usaha juga dilakukan untuk menghasilkan cendawan yang melibatkan 50 orang peserta dari populasi Muslim Kemboja. Kami di Yayasan Arraudhah telah bekerjasama dengan sebuah NGO di Kemboja kemudiannya untuk melatih dan melaksanakan projek penanaman cendawan di 10 kampung di wilayah Pursat, Kemboja.

Kongsi:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn

Catatan Berkaitan

Program Sumbangan Kepada Pelajar Madrasah

Program Sumbangan Serban, Jubah kepada Para Pengajar Madrasah serta Pelajar Lelaki & Kelengkapan Pelajar Perempuan Madrasah Tahfiz Al-Quran Walhadis Ar-Raudhah Kampong Svay Pak

Qurban di Kambodia 2019

Pada 11 hingga 15 Ogos 2019 yang lalu, Yayasan Arraudhah bersama 27 sukarelawan dari pelbagai agensi telah bekerjasama untuk menganjurkan Qurban untuk Muslim Kemboja untuk

Qurban Nusantara

Program ini dianjurkan oleh Yayasan Arraudhah, sejak tahun 2007. Program ini melibatkan beberapa negara seperti Padang dan Aceh di Indonesia dan juga di Pursat, Kemboja.